NOVINKY

Ako zvládnuť vystupovanie pred kamerou?

PR kampane od našich klientov často vyžadujú naozajstné odhodlanie prezentovať svoju značku – to poznajú všetci, ktorí sa, či už dobrovoľne, alebo dobrovoľne nasilu, museli postaviť pred kameru a s rozvahou odpovedať na otázky moderátorky alebo moderátora. Ako takúto skúsenosť zvládnuť bez ujmy? Po dosiahnutí niekoľkých stoviek mediálnych výstupov v takmer všetkých regionálnych aj celoslovenských televíziách (z ktorých niektoré uvidíte nižšie) vám prinášame rady, ktoré považujeme za kľúčové.

Chirkoz – klub: 24, RTVS
Maxin’s – Teleráno, TV Markíza
Maxin’s – Hlavné správy, TV JOJ
Veselý čaj – Dámsky klub, RTVS
Nájdite sa – Teleráno, Televízne noviny, TV Markíza

Ak sa chystáte na PR kampaň, ktorá zasahuje audiovizuálne médiá, pamätajte:

Vaša účasť v televízii nebude na každodennom poriadku. V priemere pri media lobbingu dosiahnete 3 až 12 mediálnych výstupov pred kamerami ročne. Televízny výstup vás teda reálne môže čakať každý druhý až tretí mesiac.

Každá relácia má svoj timing, takže pripravovať si dve A4 s odrážkami hlavných bodov, ktoré chcete prezentovať, je zbytočné, pretože poviete akurát to, čo si prečítate na konci papiera, a stratíte sa v okamihu, keď sa vás spýtajú na niečo, čo na papieri nemáte. Priemerná dĺžka televízneho príspevku kolíše od päť do dvadsať minút, pričom v tomto čase sú započítané napríklad aj ilustračné zábery.

Váš outfit nemusí nutne tvoriť oblek alebo kostým – teda pokiaľ nejdete do diskusnej relácie o politike. Ľuďom, ktorí sa na vás dívajú v televízii, je bližšia prirodzenosť než strojenosť – a je jedno, či sa to týka vášho vyjadrovania alebo vášho oblečenia. Samozrejme, ak ide o právnickú tému, roztrhané rifle neprichádzajú do úvahy, ale rozprávať o novom trávniku v uhladenej košeli, ak sa v nej necítite príjemne, nie je najlepšie riešenie.

Pomôcky sú vždy vítané. Vždy! V prípade, že trpíte stresom, pomôžu vám pri vyjadrovaní. Divákom navyše pomôžu s predstavivosťou, vďaka čomu lepšie pochopia prezentovanú tému. Môžu to byť vaše produkty, grafy, kniha, čokoľvek, o čo sa dokážete oprieť aj v rozprávaní.

Nestresujte! Divák je v téme laik, nie je dôležité očariť cudzími výrazmi, odbornosťou či zložitými vetnými konštrukciami. Ak idete do televízie ako respondent k danej téme, viete o nej dosť. Hovorte len o tom, v čom ste doma. Ak vás otázka prekvapí, priznajte to, nie je potrebné vedieť reagovať na všetko.

TU sú naše overené rady, ktoré zaručia váš úspech:

  1. Neučte sa veci naspamäť. Zvoľte si pár oporných slovných spojení. Pomôžu vám utriediť si myšlienky a nasmerovať vás správnym smerom vo chvíli, keď ich použijete.
  2. Nacvičte si svoje vystúpenie s kamarátom alebo kamarátkou. Nikto lepšie nepochopí, čo chcete povedať, ako váš blízky človek. A hlavne vám dá okamžitú spätnú väzbu, aj keď sa možno nebude počúvať dobre, no posunie vás to.
  3. Ak potrebujete posmeliť a získať skúsenosti, otestujte sa. Najskôr nahrajte svoj hlas, neskôr sa natočte na video a napokon vyskúšajte meeting s web kamerou. Ideálne, ak pri rozprávaní dokážete pracovať aj s rekvizitami, variť či pripravovať kávu. Najlepší respondenti sú prirodzení a vedia okrem rozprávania tému aj ukázať.
  4. Večer pred vystúpením v televízii nerobte už nič. Nemusí sa to skončiť dobre a ak večer pôjdete spať so stresom z budúceho vystúpenia, podpíše sa to na vašom spánku aj na výkone.
  5. Nahrajte si na diktafón svoje odpovede. Pomôže to, ak budete chcieť cibriť ich obsah. Po dvoch alebo troch pokusoch budete vidieť posun, ktorý vás uistí, že ste na dobrej ceste.
  6. Ak prišlo na samotné vystúpenie, už len počúvajte! Nie všetci sa plne sústredia na daný rozhovor a to je veľká chyba, lebo ak sa sústredíte na to, čo máte povedať, ujde vám pointa zmysluplnosti konverzácie. Ak sa vás moderátorka spýta, aké pestovateľské podmienky by mali mať paradajky v danej oblasti, neodpovedajte iba, že vaša zemina je najlepšia – tak otázka predsa neznela.
  7. Afekt nie je vítaný. Veľa ľudí prestáva pred kamerami byť samými sebou a začnú extrémne afektovať. Vtedy treba spomaliť a začať počúvať moderátora, ktorý vás vedie a podporuje.
  8. Nepozerajte sa iba do kamery. V štúdiu ste preto, aby ste viedli rozhovor, nejdete hovoriť naučenú básničku do kamery, ale idete odovzdať to, čo viete najlepšie – svoje vedomosti a skúsenosti.

Na záver: ak pristupujete k účinkovaniu v televízii zodpovedne, obráťte sa na odborníkov. Dobrá PR agentúra vám za 10 minút dá správny mediálny tréning tak, aby ste sa videoprezentácie svojej značky viac nebáli.

crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram