NOVINKY

Influencer marketing v čase krízy

Ekonomická situácia a napätá atmosféra roka 2020 zasiahla takmer každé odvetvie, čo sa výrazne odzrkadlilo aj na samotnom marketingu a online trendoch. Prinášame vám preto prehľadné zhrnutie výsledkov, ktoré dožičil minulý rok sociálnym sieťam a influencer marketingu.

VIAC AUTENTICITY, MENEJ PROFI OBSAHU

Podľa amerického magazínu Wired vzišlo z prieskumu verejnej mienky organizovanej svetovo známymi influencermi, že v súčasnej ťažkej ekonomickej situácii môže byť pre influencerov viac zničujúce to, že sa budú prezentovať honosne, ako by mali priznať, že ich kríza zasiahla tiež. Autentický obsah je v súčasnosti ešte o čosi dôležitejší ako po minulé roky a jednoduchá produkcia môže do veľkej miery nahradiť tú profesionálnu. Pozrime sa však v číslach na to, aký bol vývoj influencer marketingu a aké zmeny zaznamenali sociálne siete od vypuknutia pandémie.

NÁRAST POUŽÍVATEĽOV

Potrebu socializácie a aspoň virtuálny pocit komunity nám umožňovali práve sociálne siete. Vďaka nim sme sa mohli aj napriek sociálnemu dištancu skontaktovať s priateľmi, zdieľať, komentovať, lajkovať príspevky a ako-tak sa zabaviť aj počas karantény. Viac času stráveného doma môže znamenať viac času stráveného online. Sociálne siete nás udržali v „živom“ spojení prostredníctvom živých prenosov, ako napríklad Instagram Live Stream, Facebook Live či najnovšie Clubhouse.

Nie je prekvapením, že návštevnosť na sociálnych sieťach v posledných mesiacoch vzrástla. Výrazný nárast používateľov hlási ako Instagram, tak i TikTok, Twitter, Facebook či YouTube. TikTok rástol počas pandémie rekordným tempom a v druhom štvrťroku 2020 dosiahol dve miliardy stiahnutí. Od začiatku pandémie zaznamenal nárast vo webovom vyhľadávaní aj YouTube (15 %) a prudko vzrástlo aj využitie platformy WhatsApp (40 %). Na influencerskej scéne medzičasom rastie tiež platforma Triller, ktorá má aktuálne cez 250 miliónov stiahnutí.

NÁKUPNÉ SPRÁVANIE OVPLYVNENÉ PANDÉMIOU

Nepriaznivá situácia si vyžiadala určitú ochranu spoločnosti a tá so sebou priniesla i hospodárske a spoločenské zmeny. Asi neexistuje odvetvie, ktorého by sa koronakríza nejakým spôsobom nedotkla. Je pochopiteľné, že spotrebitelia odkladajú svoje rozhodnutia a mení sa ich nákupné správanie. Pandémia spôsobila výraznú zmenu nákupných zvykov a vzrástol dopyt po nákupoch online. Celosvetovo najpredávanejšími produktmi sa stali ochranné pomôcky či dezinfekčné prostriedky. Aj také e-commerce giganty ako E-Bay či Amazon mali minulý rok najväčší dopyt po výrobkoch osobnej hygieny a výrobkoch na podporu imunity. Prvé týždne od vypuknutia pandémie išli na slovenských e-shopoch „na dračku“ nielen čistiace prostriedky, drogéria a výživové doplnky, ale aj trvanlivé potraviny.

MARKETINGOVÉ BUDGETY A HONORÁRE

Podľa štatistík portálu thedrum.com bol od 1. vlny pandémie zaznamenaný rapídny nárast času stráveného na obrazovkách, 25-percentný nárast engagementu na Instagrame a ohromujúci 72-percentný nárast obsahu reklám od influencerov.

Práve influencer marketing dokázal aspoň do určitej miery kompenzovať chýbajúci sociálny kontakt a rýchlo sa prispôsobiť meniacej sa situácii a emóciám sledovateľov. Zdá sa, že to pochopila väčšina značiek, ale koronakríze musí čeliť aj ten. Marketingové rozpočty zadávateľov ovplyvnili aj honoráre samotných tvorcov obsahu. Podľa marketingovej platformy Fohr klesli za rok 2020 príjmy influencerov priemerne o 30 %.
Nepriaznivá situácia si vyžiadala určitú ochranu spoločnosti a tá so sebou priniesla i hospodárske a spoločenské zmeny. Asi neexistuje odvetvie, ktorého by sa koronakríza nejakým spôsobom nedotkla. Je pochopiteľné, že spotrebitelia odkladajú svoje rozhodnutia a mení sa ich nákupné správanie. Pandémia spôsobila výraznú zmenu nákupných zvykov a vzrástol dopyt po nákupoch online. Celosvetovo najpredávanejšími produktmi sa stali ochranné pomôcky či dezinfekčné prostriedky. Aj také e-commerce giganty ako E-Bay či Amazon mali minulý rok najväčší dopyt po výrobkoch osobnej hygieny a výrobkoch na podporu imunity. Prvé týždne od vypuknutia pandémie išli na slovenských e-shopoch „na dračku“ nielen čistiace prostriedky, drogéria a výživové doplnky, ale aj trvanlivé potraviny.

AKO OSN OSLOVILO INFLUENCEROV

Ako uvádza portál mention.com, 466 175 príspevkov Instagramu na tému #coronavirus viedlo k 1 888 051 405 interakcií. Hashtagy s #coronavirus, #covid, #covid19, #pandemic či #coronavirusoutbreak z 800 000 influencerských príspevkov viedli k 2,9 miliónu interakcií po celom svete. Vplyv a dosah influencerov na široké masy ľudí cez Instagram využila na zdieľanie kľúčových správ v rámci boja proti šíreniu koronavírusu aj Organizácia spojených národov. Ešte na začiatku pandémie vydala influencerom globálnu výzvu – otvorený brief, v ktorom ich vyzvala, aby vytvorili obsah, pomocou ktorého možno oboznámiť verejnosť s kľúčovými správami o ochrane zdravia. Posolstvom malo byť umývanie rúk, dodržiavanie odstupu či nosenie rúšok. Do výzvy sa zapojilo mnoho celebrít a známych osobností.

K INFORMOVANOSTI PRISPELI AJ LOVEBRANDY

Zvýšiť informovanosť o pandémii pomohlo aj mnoho lovebrandov ako Coca-Cola, Mercedes-Benz či Audi. Komunikácia mnohých svetových značiek sa na sociálnych sieťach začala uberať v duchu šírenia informácií o zachovaní bezpečnosti či psychohygieny. Napríklad športové značky ako Alo Yoga či Gymshark zverejnili za pomoci influencerov na svojich instagramových účtoch tzv. homeworkout videá, aby svojim sledovateľom priblížili, ako si zatrénovať doma počas karantény. Najväčší slovenský predajca kuchýň Oresi dokázal preklopiť celé svoje kamenné štúdiá do online komunikácie. Vďaka 3D Reality, pokrokovému systému vizualizácie kuchýň a videohovorom poskytol svojim klientom fullservis a zároveň aj autentickú kompenzáciu nákupného zážitku priamo na obrazovke počítača v pohodlí domova.

2020 V ČÍSLACH

Marketingová platforma Fohr vo svojej štúdii uvádza, že takmer 80 % influencerov hlásilo v roku 2020 vyšší engagement svojich sledovateľov. Takýto nárast nebol zaznamenaný od spustenia najnovšieho algoritmu Instagramu. Rast priemerného času stráveného na obrazovkách je pre značky ako zadávateľov reklamy veľkou výhodou. Čím viac očí na sociálnych sieťach, tým väčší dosah má obsah vytvorený influencermi aj bez použitia veľkých budgetov. Americká digitálna agentúra A&E prišla v rámci prieskumov v influencer marketingu v čase pandémie na zaujímavé poznatky. Influenceri upravili a prispôsobili svoj obsah tak, aby pôsobil autenticky a zodpovedal mimoriadnej situácii, pričom sa zamerali najčastejšie na fitness či zdravý životný štýl. Platforma HypeAuditor uskutočnila prieskum na takmer 1 000 influenceroch a zistila, že šesť z desiatich zmenilo od vypuknutia pandémie svoj obsah, pričom 21 % z nich pretvorilo svoj obsah na úplne iné zameranie. Takéto cielené prispôsobenie obsahu malo pomôcť influencerom na Instagrame a Facebooku dosiahnuť väčší engagement a konverzie. Priemerný nárast lajkov bol počas 1. vlny pandémie zaznamenaný o 67,7 % a viac ako 50 % nárast komentárov, čo logicky zabezpečilo aj nárast impresií počas marca až júna 2020.

Americká influencerská agentúra Obviously analyzovala viac ako 7,5 milióna príspevkov influencerov na Instagrame
a ešte počas marca 2020 zaznamenala priemerne 76 % nárast lajkov na fotkách oproti februáru. Impresie v tom čase
stúpli na Instagrame o 22 %.

PRISPÔSOBILI SA NIELEN INFLUENCERI, ALE AJ MY

Ak ste si doposiaľ nevedeli predstaviť „launch na diaľku“, tak vám ho predstavujeme. Pre nášho klienta Pharma MKL, ktorý sa zaoberá kozmetickými produktmi pre krásu a zdravie, sme pripravili vianočný launch online. Vianočné balíčky dorazili mnohým influencerom, ktorí predstavili špičkovú kyselinu hyalurónovú a kolagén aj vám prostredníctvom svojich stories. Rovnako sme posilnili predaj výživových doplnkov Natures Beta glucan, ktoré sme promovali prostredníctvom našich dlhodobých spoluprác s influencermi až do Vianoc. Aj v našom prípade sa odzrkadlili zmeny nákupného správania. S pomocou PPC kampaní, PR a spoluprácou s influencermi sme dosiahli v slovenskom e-shope pri rovnakých budgetoch ako v roku 2019 priemerný ročný nárast výnosov 58,30 %. Zároveň sme obohatili naše spolupráce o šírenie informácií slúžiacich na posilnenie zachovania bezpečnosti a zdravia, a to takýmto nápaditým spôsobom. Influencerom sme pribalili originálne odznaky a nálepky šíriace anti-korona osvetu.

INFLUENCER MARKETING A E-COMMERCE

Mnoho značiek po celom svete muselo od vypuknutia pandémie zmeniť svoju marketingovú stratégiu a prispôsobiť sa zmenám v spotrebiteľskom správaní. Podľa posledných prieskumov však existujú 3 až 4 sektory, ktorých kríza posilnila. Sú to najmä potraviny, lekárne a dokonca aj kozmetický priemysel. Švédsky výrobca inovatívnych kozmetických pomôcok Foreo svoje PR a online aktivity minulý rok ešte zdvojnásobil.
Expandoval na viaceré zahraničné trhy prostredníctvom e-commerce platforiem. Súčasná kríza viedla v mnohých sektoroch k silnej digitálnej transformácii a veľká časť spoločností sa zamerala na elektronické obchodovanie a využila digitálne médiá, ktoré sú v dnešnej dobe k spotrebiteľom oveľa bližšie ako kedykoľvek predtým. Americká digitálna agentúra ROI Revolution zistila na základe prieskumu, ktorý bol realizovaný v poslednom kvartáli 2020, že až 62 % spotrebiteľov na celom svete nakupuje teraz viac online ako pred pandémiou.
crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram