NOVINKY

Načo sú nám #hashtagy?

Nadmerné používanie #hashtagov na platforme Facebook preukázateľne znižuje dosah a interakciu príspevkov.  To je síce pekné, ale ako o tom presvedčiť aj klienta, ktorý ich tam jednoducho chce mať?

Hashtagy využívame na označovanie fotiek, článkov, dokumentov, či statusov. Vďaka ním si na sociálnych sieťach vieme vyfiltrovať obsah podobný takému, aký hľadáme. Prípadne viete k statusu pridať nenápadnú pointu. Aj napriek tomu, že prvou platformou pre hashtagy bol Twitter a neskôr ich zaviedol aj Facebook, prvenstvo v ich využívaní zastáva nepochybne Instagram. Tým najpoužívanejším # na instagrame bol v minulosti:

#love s 1.271.150.020 publikáciami

Ak by ste potrebovali trochu inšpirácie, hashtagy k vašej fotke vám zadarmo navrhnú aj rôzne aplikácie. Napr. : https://www.all-hashtag.com/hashtag-generator.php alebo  https://www.tagsfinder.com/sk-sk/related/2018/ alebo

Kliká na nich vôbec niekto?

Kedy ste si naposledy klikli na nejaký hashtag vy? Aha, myslela som si.

Hashtagy ale svoju podstatu ukázali už viackrát. Napríklad v novembri 2015, počas teroristického útoku v Paríži. Za necelých 24 hodín od útoku vyjadrilo cez sociálne siete svoju ľútosť a solidaritu viac ako 70 miliónov ľudí a to hashtagom #prayforparis. Podobne to bolo pri útoku v sídle francúzskeho satirického týždenníka Charlie Hebdo, kedy ľudia po celom svete zdieľali #jesuischarlie alebo pri hnutí #MeToo. Hashtagy touto cestou ľudí spájajú a triedia do akýchsi kategórii. Od #vegan, cez #single, #happy, #nomakeup, #inlove, #slovenkadna až po #traveler a #gay.

Takýto typ označenia príspevku vám ale môže pomôcť aj v biznise. Vďaka nemu sa vaša kampaň povznesie do výšin. Avšak musí byť zvolený správne.

Dajme si jeden príklad na pobavenie:

Susan Boyle v roku  2009 všetkých ohromila, keď zaspievala v súťaži Britain´s Got Talent. Začala teda ťažiť z úspechu a pracovať na novom albume s názvom Party. V roku 2012 svetlo sveta uzrel Susanin album Party. Keďže vtedy asi ešte nemala agentúru, ktorá by sa jej postarala o marketing, vymyslela si hashtag, vďaka ktorému bolo každému jasné, že má nový album. A tak aj bolo #SUSANALBUMPARTY.

Tlieskame.

Aj vy si vytvorte vlastný hashtag !

Vo všeobecnosti platí, že si jedným hashtagom viete vytvoriť parádne povedomie o značke. Firmy často používajú nejaký claim. Tak prečo ho nedať do hashtagu? Vytvorením vlastného hashtagu si zväčšujete šancu, že sa stane trendovým a budú ho používať aj ostatní.

Napríklad #JustDoIt #OresiVamDaViac #DobryTyzden #NajlepsiIduZaNami. Sú to hashtagy, na ktoré nikto síce neklikne, ale ak to bude takou vašou pomyselnou bodkou za statusom, ľuďom to ostane v pamäti a spojí sa im to s vašou značkou. Verte mi. #vašelajkysúmojekrídla.

Existuje ešte jedna kategória hashtagov. Jej majstrami sú Durgala&Budinský.

Podstatou je teda vybrať správny hashtag k vášmu obsahu, ktorý by mal ľudí zaujať.

Menej je niekedy viac

Dlhšiu dobu sa medzi marketérmi hovorilo, že Facebook má problém s indexovaním hashtagov. Je to vraj spôsobené nastaveniami pre súkromie a rôznou úrovňou profilov (súkromné, verejné). Ak použijete hashtag vo facebookovom príspevku, ktorý nie je verejný, užívatelia cez tento hashtag váš príspevok neuvidia. A s podobným záverom prišli aj niektoré výskumy. 👇

„ Príspevky na Facebooku bez značky hashtag sú lepšie ako príspevky s hashtagom.“

Výskum EdgeRank Checker  zistil, že používanie hashtagov na Facebooku nemá žiadny pozitívny vplyv na dosah. Príspevky bez # majú lepšie výsledky ako príspevky s #.

Social Bakers zistili, že hlavným problémom nemusí byť používanie hashtagov, ale skôr použitie príliš veľkého množstva hashtagov.

A aj my v Trumpeter-i sme si všimli, že je to tak.

Spoločnosť BuzzSumo tak isto v roku 2016 analyzovala viac ako miliardu príspevkov na Facebooku z viac ako 30 miliónov stránok a dospela k úplne rovnakému záveru - príspevky bez # vygenerovali väčší dosah ako príspevky s #.

Zaujímavý je ale aj experiment firmy Agora Pulse.  Prišli na to, že príspevky s označením # majú o niečo málo vyšší dosah, ale hlavne o 60% vyšší engagement. 🤦‍♀

Testujte !

Pri týchto výskumoch sa pravdepodobne brali do úvahy aj tzv. krížové príspevky, kedy ľudia zdieľajú svoje príspevky z twitteru alebo instagramu na facebooku, a spolu s ním aj všetky hashtagy. Mám ale pocit, že takéto príspevky sú pre mnohých menej príťažlivé a interaktivita s publikom klesá. Otestovať si to koniec koncov viete aj sami.

Ak si urobíte A / B testovanie a zistíte, že vaše publikum na Facebooku nereaguje na hashtagy, prestaňte ich používať. Ak zistíte, že vám kvôli hashtagom klesá dosah, vystrihnite ich. Ale ak dosah a zapojenie stúpa – vyhrali ste! 😊

Záver

Zatiaľ teda neexistuje jednotný názor, či na Facebooku hashtagy používať alebo nie, mohli ste si všimnúť, že dokonca sa aj odborníci v tejto problematike názorovo odlišujú. Ja osobne, ako social media manažér, hashtagy na facebooku klientom neodporúčam. Možno je pár takých, ktorí by to vedeli využiť skôr z tej vtipnej stránky. Záleží ale na štýle komunikácie, ktorá je pre daného klienta na sociálnych sieťach zvolená.

Moja rada na záver:

#takto #sa #hashtagy #nepíšu

#AniTaktoSaHashtagyNaFacebookuNepíšu

Zdroje

https://buffer.com/library/a-scientific-guide-to-hashtags-which-ones-work-when-and-how-many

https://buzzsumo.com/blog/how-to-improve-facebook-engagement-insights-from-1bn-posts/

https://www.socialmediatoday.com/social-business/should-you-use-hashtags-facebook-heres-what-research-says?fbclid=IwAR2WbqxEV81LJXRCYs8JJn1_aQcwgG-dGikUx3ST0qXEXSinCaHMRqb-bfY

https://top-hashtags.com/instagram/

crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram