NOVINKY

Prečo vás musí PR agentúra rozpitvať?Niekoľko rád na efektívny brief

Či už začínate spolupracovať s PR agentúrou, alebo jej pomoc len zvažujete, čaká vás brief. Je to totiž ten najväčší predpoklad úspešnej spolupráce. Samozrejme, ak je efektívny, a to pre obe strany.

Vzájomné spoznávanie sa

Brief vnímajte ako zoznamku alebo prvé rande, na ktorom sa tiež s partnerom postupne oťukávate. Partnerský vzťah medzi klientom a PR agentúrou sa síce buduje dlhodobejšie, no hlavný cieľ – predávať – spolu sledujete už od prvého dňa kampane. 

Biblia komunikácie

Ak má agentúra zastrešovať PR komunikáciu akéhokoľvek klienta, musí  poznať značku do špiku kosti – v dobrom i zlom. Vedeli ste, že aj veľké zahraničné agentúry sa stretávajú s tým, že až 9 z 10 klientov malo negatívne skúsenosti s PR spoluprácou, ktoré pramenili z nepochopenia? Agentúra vám len ťažko pomôže na ceste k cieľu, ak mu nebude rozumieť. Podľa Kit Altin z  kreatívnej agentúry v Londýne je brief priestor na to, aby si obe strany vyjasnili fakty. Niekedy si totiž nimi nie je istý ani partner na strane klienta. Záznam z briefu potom poslúži pre agentúru aj ako checklist v budúcnosti - fakty si bude vedieť rýchlo overiť bez toho, aby ste strácali čas.

Dovoľte agentúre zažiť vašu značku na vlastnej koži

Na briefe máte šancu naštartovať kreatívne mysle z agentúry, preto je dôležité aj to, ako agentúrnemu tímu informácie podáte. Brief nemusí byť len formulár so stručnými odpoveďami. V ideálnom svete by to fungovalo tak, že by ste agentúre odovzdali písomný brief (formulár väčšinou dostanete) a potom nasleduje debrief (stretnutie, na ktorom by ste si všetko spresnili, vyjasnili a rozpovedali). Vy by ste vedeli, ako agentúra pracuje, agentúra má zas čas premyslieť si, čo jej ešte chýba – šetríte čas a obe strany majú veci pripravené. Na osobnom stretnutí je priestor, aby ste im veci ukázali, prípadne nechajte ľudí z agentúry otestovať si vaše produkty, sledovať ich výrobu. Workshop je skvelý na získavanie informácií aj vytváranie dojmov a garantujeme vám, že PR manažéri budú vedieť predať vašu značku s oveľa väčším zanietením, keď si ju sami obľúbia. ☺

Buďte otvorení

Nebojte sa pochváliť ani priznať chyby. Agentúra musí vedieť, ako na vás reaguje verejnosť a médiá. Oboznámte ju so svojou minulosťou (hoci by ste na ňu chceli radšej zabudnúť - pretože nikdy neviete, ktoré médiá si ju pamätajú a prekvapiť PR manažéra nie je vašou výhrou), venujte sa prítomnosti a zdôverte sa aj so snami do budúcnosti. Čo si myslia zákazníci a čo chcete, aby si mysleli? Čo chcete komunikovať a čoho sa chcete vyvarovať? Upozornite agentúru na to, s akými pojmami vás nemajú spájať, na koho sa môže obrátiť v prípade nejasností alebo vyjadrení do médií. Otvorení by ste mali byť aj v prípade budgetu. Jeden z najväčších klientskych mýtov hovorí, že ak nepoviete budget, dostanete nižšiu ponuku.☺ Nie je to tak. Skôr dostanete ponuku, ktorú nakoniec aj tak upravíte podľa svojej predstavy a stratíte čas svoj i čas na kampaň. Vyberte si agentúru, ktorej dôverujete (že vás nechce vycicať do posledného centa ☺) a buďte otvorení v nákladoch, s ktorými počítate už na začiatku. Agentúra vám aj tak ponúkne služby v štandardných cenách, v ktorých sa dlhodobo budete cítiť komfortne.

PR totiž netvorí jeden človek. Preto sa tento nástroj výlučne outsourcuje alebo sa skôr či neskôr bude.

A ešte jedna zásadná vec – nájdite vo firme jednu kompetentnú osobu, ktorá pozná vaše záujmy a filozofiu a dokáže pružne reagovať na potreby médií. Lebo „sto ľudí, sto chutí“ PR kampaň komplikuje a čas hrá proti vám všetkým.

Čo agentúra musí poznať
  • 1 osobu na komunikáciu, schvaľovanie a autorizáciu
  • Budget, ktorý chcete investovať (je to profesionálne)
  • Ocenenia aj prešľapy (ak nedôverujete natoľko, aby ste sa zdôverili, vybrali ste si zlú agentúru)
  • Konkurencia a jej zvyky (určite nejakú máte ☺)
  • Váš korporátny príbeh (tiež ho máte ☺)
  • Čo a ako chcete komunikovať
  • Čo je tabu
  • Predošlé skúsenosti s PR (to, že definujete zlé skúsenosti, vás často definuje najlepšie)
  • Časové obdobie komunikácie (PR je dlhodobá aktivita, nečakajte zázraky za 3 mesiace)
  • Schválenie medialistu (vždy, ale vždy mu však venujte čas)
  • Fotografie (iba v tlačovej kvalite bez veľkých grafických zásahov) a podklady k vašim produktom či službám

Brief je skvelým odrazovým mostíkom celej komunikácie. Aj od neho závisí, ako vysoko sa vám s agentúrou podarí vyskočiť. ☺ Tak veľa šťastia.

crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram